Oscary 2025: Lista nominacji oraz daty nadchodzących premier w Polsce
Oscary od lat są symbolem filmowej magii i najwyższego uznania dla twórczości artystów z całego świata. To chwila, w której historie opowiadane na ekranie stają się częścią naszej kultury, a emocje przenoszone przez aktorów, reżyserów i scenarzystów zdobywają nieśmiertelność. Jednak w cieniu blasku złotej statuetki nie brakuje wyzwań i pytań o przyszłość tej najważniejszej filmowej nocy.
Tegoroczna, 97. edycja Oscarów, która odbędzie się 2 marca 2025 roku w Dolby Theatre w Los Angeles, zapowiada się jako wyjątkowa. Wśród nominowanych dominują tytuły, które z powodzeniem łączą artystyczne ambicje z emocjonalnym ciężarem. „Emilia Pérez” zachwyca aż trzynastoma nominacjami, podczas gdy monumentalny „The Brutalist” i widowiskowy „Wicked” zdobyły po dziesięć. Ale Oscary 2025 to nie tylko rekordy – to także okazja do dyskusji o tym, co współczesne kino ma nam do zaoferowania i w jaki sposób zmienia się na naszych oczach.
W ostatnich latach Amerykańska Akademia wprowadziła szereg zmian, które mają na celu uczynienie Oscarów bardziej inkluzywnymi. Standardy dotyczące różnorodności, kontrowersje wokół wyboru nominowanych czy pytania o utrzymującą się dominację platform streamingowych – to wszystko buduje napięcie wokół ceremonii, która staje się nie tylko celebracją, ale też momentem refleksji nad przyszłością kina.
Czy Oscary wciąż potrafią inspirować? Patrząc na tegoroczną listę nominacji, trudno nie zauważyć pasji i kreatywności, które kształtują tę branżę. Od intymnych historii, takich jak „Anora”, po epickie, widowiskowe opowieści pokroju „Diuny: Części drugiej” – każdy z tych filmów to osobny świat, który zasługuje na uwagę.
Oscary 2025: Liczby, które tworzą historię kina
Każdy sezon Oscarowy niesie ze sobą nie tylko emocje związane z ogłoszeniem laureatów, ale także liczby i rekordy, które budują jego legendę na lata. Tegoroczne nominacje to wyjątkowy kalejdoskop różnorodności artystycznej, a jednocześnie okazja, by przyjrzeć się, jakie tytuły i twórcy wywarli największe wrażenie na członkach Akademii.
Rekordziści
Zdecydowanym liderem tegorocznych Oscarów jest „Emilia Pérez”, która zdobyła aż 13 nominacji. Ta wyjątkowa opowieść łącząca elementy dramatu i muzycznego widowiska stała się jednym z faworytów do statuetek, pokazując, jak wielką siłę mają emocje opowiadane w nietypowy sposób. Tuż za nią uplasowały się „The Brutalist” oraz „Wicked”, które zdobyły po 10 nominacji.
W czołówce znalazły się także „Kompletnie nieznany” („A Complete Unknown”) oraz „Konklawe” („Conclave”), oba z 8 nominacjami. Pierwszy z nich to kameralna opowieść o Bobie Dylanie, podczas gdy drugi zachwyca napięciem budowanym w zamkniętych korytarzach Watykanu.
Zaskoczenia
Wśród nominacji znalazły się filmy, które na wczesnym etapie sezonu nagród nie były uważane za faworytów, a jednak zdobyły uznanie Akademii. Jednym z takich przykładów jest „Nickel Boys”, adaptacja głośnej powieści Colsona Whiteheada, która zdobyła kluczowe nominacje, mimo że początkowo pozostawała w cieniu większych produkcji. 4 nominacje dla „Nosferatu”, w tym za najlepsze zdjęcia, to dowód na to, że Akademia wciąż potrafi doceniać odważne kino artystyczne.
Statystyki, które budzące uznanie
- „Emilia Pérez” zdobyła najwięcej nominacji od czasu „La La Land” w 2017 roku.
- „Wicked” dołączyło do grona musicali, które zdobyły największą liczbę nominacji w historii Oscarów.
- Łotwa po raz pierwszy zdobyła nominację w kategorii najlepszy film międzynarodowy za animację „Flow”.
- Diane Warren zdobyła swoją 16. nominację za najlepszą piosenkę oryginalną – „The Journey”.
Polskie akcenty
Tegoroczna gala Oscarów przynosi również polskie akcenty. „Dziewczyna z igłą”, duńsko-polska koprodukcja w reżyserii Magnusa von Horna, zdobyła nominację w kategorii Najlepszy film międzynarodowy. O dwie statuetki powalczy również kręcony w Polsce „Prawdziwy ból” Jessego Eisenberga, wyróżniony za Najlepszy scenariusz oryginalny oraz Najlepszego aktora drugoplanowego. Choć nie są to wyróżnienia, które wywołują euforię, obecność polskiego śladu na Oscarach pozostaje miłym akcentem.
Nadchodzące premiery oscarowych filmów w Polsce
Wiele oscarowych tytułów widzowie mieli już okazję zobaczyć w polskich kinach. Wśród nich znalazły się: „Diuna: Część druga”, „Konklawe”, „Anora”, „Substancja”, „Wicked” czy „Kompletnie nieznany”.
Przed nami jednak kolejne emocje, bo wiele nominowanych produkcji wciąż czeka na swoje miejsce w polskim repertuarze. Oto lista nadchodzących premier:
- „Dziewczyna z igłą” – już w kinach (od 17 stycznia 2025),
- „Flow” – 24 stycznia 2025,
- „Better Man: Niesamowity Robbie Williams” – 24 stycznia 2025,
- „The Brutalist” – 31 stycznia 2025,
- „Nasienie świętej figi” – 21 lutego 2025,
- „Nosferatu” – 21 lutego 2025,
- „Emilia Pérez” – 28 lutego 2025.
Lista nominacji do Oscarów 2025
Poniżej przedstawiamy pełną listę nominowanych, która pozwala zobaczyć pełny obraz tegorocznych oscarowych zmagań.
Źródło: filmweb.pl
NAJLEPSZY FILM
„Anora”
„The Brutalist”
„Kompletnie nieznany”
„Konklawe”
„Diuna: Część druga”
„I’m Still Here”
„Emilia Perez”
„Nickel Boys”
„Substancja”
„Wicked”
REŻYSERIA
„Anora” – Sean Baker
„The Brutalist” – Brady Corbet
„Kompletnie nieznany” – James Mangold
„Emilia Perez” – Jacques Audiard
„Substancja” – Coralie Fargeat
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Adrien Brody – „The Brutalist”
Timothee Chalamet – „Kompletnie nieznany”
Colman Domingo – „Sing Sing”
Ralph Fiennes – „Konklawe”
Sebastian Stan – „Wybraniec”
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Cynthia Erivo – „Wicked”
Karla Sofia Gascon – „Emilia Perez”
Mikey Madison – „Anora”
Demi Moore – „Substancja”
Fernanda Torres – „I’m Still Here”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
James Mangold, Jay Cocks – „Kompletnie nieznany”
Peter Straughan – „Konklawe”
Jacques Audiard – „Emilia Perez”
Ramell Ross, Joslyn Barnes – „Nickel Boys”
Clint Bentley, Greg Kwedar – „Sing Sing”
SCENARIUSZ ORYGINALNY
Sean Baker – „Anora”
Brady Corbet, Mona Fastvold – „The Brutalist”
Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”
Moritz Binder, Tim Fehlbaum – „September 5”
Coralie Fargeat – „Substancja”
FILM MIĘDZYNARODOWY
„I’m Still Here”
„Dziewczyna z igłą”
„Emilia Pérez”
„Nasienie świętej figi”
„Flow”
MONTAŻ
„Anora” – Sean Baker
„Brutalist” – David Jancso
„Konklawe” – Nick Emerson
„Emilia Perez” – Juliette Welfling
„Wicked” – Myron Kerstein
ZDJĘCIA
Lol Crawley – „The Brutalist”
Greig Fraser – „Diuna: część druga”
Paul Guilhaume – „Emilia Perez”
Ed Lachman – „Maria Callas”
Jarin Blaschke – „Nosferatu”
EFEKTY SPECJALNE
„Obcy: Romulus”
„Better Man: Niesamowity Robbie Williams”
„Diuna: Część druga”
„Królestwo Planety Małp”
„Wicked”
MUZYKA
„The Brutalist”
„Konklawe”
„Emilia Pérez”
„”Wicked”
„Dziki robot”
PIOSENKA
„Never Too Late” – „Elton John: Never Too Late”
„El Mal” – „Emilia Pérez”
„Mi Camino” – „Emilia Pérez”
„Like a Bird” – „Sing Sing”
„The Journey” – „Batalion 6888”
ANIMACJA
„Flow”
„W głowie się nie mieści 2”
„Pamiętnik ślimaka”
„Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”
„Dziki robot”
KRÓTKOMETRAŻOWA ANIMACJA
„Piękni mężczyźni”
„W cieniu cyprysu”
„Magic Candies”
„Bez końca”
„Fuj!”
AKTOR DRUGOPLANOWY
Yura Borisov – „Anora”
Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”
Edward Norton – „Kompletnie nieznany”
Guy Pearce – „Brutalist”
Jeremy Strong – „Wybraniec”
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Monica Barbaro – „Kompletnie nieznany”
Ariana Grande – „Wicked”
Felicity Jones – „Brutalist”
Isabella Rossellini – „Konklawe”
Zoe Saldana – „Emilia Perez”
DOKUMENT
„Dzienniki Black Box”
„Nie chcemy innej ziemi”
„Wojna porcelanowa”
„Ścieżka dźwiękowa zamachu stanu”
„Sugarcane: rozliczenie z przeszłością”
KRÓTKOMETRAŻOWY DOKUMENT
„Death by Numbers”
„I Am Ready, Warden”
„Incydent”
„Instruments of a Beating Heart”
„The Only Girl in the Orchestra”
KOSTIUMY
„Kompletnie nieznany”
„Konklawe”
„Gladiator II”
„Nosferatu”
„Wicked”
CHARAKTERYZACJA
„A Different Man”
„Emilia Pérez”
„Nosferatu”
„Substancja”
„Wicked”
SCENOGRAFIA
„Brutalist”
„Konklawe”
„Diuna: Część 2”
„Nosferatu”
„Wicked”
DŹWIĘK
„Kompletnie nieznany”
„Diuna: Część druga”
„Emilia Pérez”
„Wicked”
„Dziki robot”
FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
„Anuja”
„A Lien”
„Nie jestem robotem”
„The Last Ranger”
„The Man Who Could Not Remain Silent”